להשקיע בבריאותנו ובכוכב הלכת שלנו

veg-healthy
לאכול למען הבריאות: תזונה טבעית-צמחית
פברואר 23, 2016

להשקיע בבריאותנו ובכוכב הלכת שלנו

healthy-food

אם אנו מכירים בכך שהחיים יקרים, כשמדובר בהשקעה בבריאותנו לטווח הארוך, הרי שאיננו רוצים להמר. כולם יודעים שתזונה היא דבר חשוב, אולם איזו תזונה תספק את התוצאות הטובות ביותר בטווח הארוך? אם אנו מחפשים עצה בנושא זה, אנחנו לא צריכים לחפש רחוק מדיי. ישנם ספרי תזונה בשפע, וניכר כי האינטרנט מהווה מקור בלתי נדלה של מידע. אבל זה גם המקום בו מתחיל כאב הראש. שפע של עצות ודעות יכול בקלות לגרום לבלבול. "המידע" הנמצא באינטרנט יכול לנוע בין מידע אמיתי, המבוסס על תוצאות של מחקר מדעי וקליני תקף, דרך עקרונות בלתי בדוקים אך כנים, ועד מידע שגוי, רכילות ושיווק אינטרסנטי על חשבון בריאותו של הצרכן.

כרופאה, השקעתי זמן ומשאבים בחיפוש אחר מידע אמין עבורי באופן אישי, עבור משפחתי ועבור המטופלים שלי. ישנו גוף שלם של ראיות התומך בתפקידו של מזון מלא המבוסס על צמחים , בקידום הבריאות ובמניעת מחלות והבראתן, במיוחד ביחס למחלות לב וכלי דם שהן הרוצח מספר אחד בעולם המערבי.

מחקר שבע -המדינות בחן את הקשר בין שומן רווי בתזונה ומחלות לב וכלי דם. השלב הראשון של מחקר זה נמשך 25 שנים, ואכן מצא התאמה מהותית. השורה התחתונה: ככל שהתזונה מכילה פחות שומן רווי, כך קטן מספר מקרי המוות עקב טרשת עורקים ומחלות לב. ככל שהתזונה מכילה יותר שומן רווי, כך גדל מספר מקרי המוות עקב טרשת עורקים ומחלות לב. מה שיעור הגידול בהיקף המחלות והמוות? בערך פי 5 יותר, או 500%.

מחקר פרמינגהם הוא מחקר אמריקאי אפידמיולוגי ענק, שקשור באוניברסיטת בוסטון ובמוסדות רפואיים ואקדמיים אחרים בבוסטון, וכיום הוא בדור השלישי שלו. מעל 1000 מאמרים מדעיים פורסמו מממצאי מחקר זה בלבד. תצפית אחת ממחקר זה אותה ארצה לשתף היא כדלקמן: אין כמעט שום מקרים של התקפי לב בקרב מטופלים שרמת הכולסטרול שלהם נמוכה מ -150. אגב, אם נבחן תוצאות בדיקת מעבדה סטנדרטית כלשהי, הרי שמנעד "הנורמלי" מגיע עד 200. אבל האם אנחנו רוצים להיות "נורמליים" במידה ונורמלי משמעו סיכון גבוה מכפי שהכרחי ללקות במחלת לב?
המחקר הסיני כלל שיתוף פעולה בין האוניברסיטאות קורנל ואוקספורד, ומוסדות סיניים, ובחן את הקשר בין דפוסי אכילה ומחלות ב-65 אזורים כפריים בסין. הממצאים: ניתוח של התזונה הסינית מראה כי היא עשירה בסיבים, ונמוכה מאוד במזונות מן החי, כאשר לסיני הממוצע נדרש שבוע לצרוך את כמות הבשר שאמריקני צורך ביום. רמת הכולסטרול הממוצעת עמדה על 127, ומחלות לב היו נדירות ביותר, כ-1/17 או 6% משיעורן בארה"ב.
נתונים אלו ואחרים ממחישים כי מחלות לב ניתנות לקידום או למניעה, בהתאם לגורמים תזונתיים, והבדלים מהותיים בתזונה יאפשרו שינויים מהותיים.

ד"ר דין אורניש וד"ר קולדוול אסלסטין ביצעו שניהם מחקרים קליניים ארוכי טווח לגביי השפעת התזונה על חולים עם מחלה טרשתית מתקדמת, תוך שימוש בתזונה צמחית דלה מאוד בשומנים. הם הראו גם כי, עם תזונה מעין זו, לא רק שמחלות עורקים כליליות אינן מתפתחות, אלא שאף זרימת הדם משתפרת ורובד הכולסטרול בעורקי הלב קטן.
נראה, אגב, שאותה התזונה שטובה ללב טובה גם למניעת סרטן ולהפחתת הסימפטומים והנזקים של מחלה אוטואימונית.
תזונת אוכל מלא המבוסס על צמחים משמעה לאכול בעיקר ירקות, פירות, דגנים, קטניות, זרעים ואגוזים, תוך הימנעות מרבית מאכילת מזון מעובד, תוספי מלח סוכר ושמן, והימנעות עד כמה שפאשר מצריכת מזונות מן החי. כל הטבעונים יזדקקו לתוספת וויטמין B12 וחלק מהאנשים יזדקקו לוויטמין D, אולם באופן כללי אין צורך לצרוך או לרכוש תוספים אחרים.

כהטבה משנית, הימנעות מצריכת בשר ומוצרי חלב תמנע גם את הנזק הסביבתי, והרב, הקשור בתעשיית המזון מן החי.
זה מרשם של win-win, השקעה בטוחה ואמינה בבריאות לטווח הארוך, עם יתרונות הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. הבעיה היחידה היא שאם כולם יממשו זאת, אנו עשויים להזדקק לפחות בתי חולים, ניתוחים, תרופות אפילו לפחות רופאים. בכל מקרה, זה מה שאני מקיימת בעצמי ומה שאני ממליצה למטופלים שרוצים לשפר את בריאותם ולמנוע ולהבריא מחלות.
אני מקווה שתצטרפו אליי, ונסו זאת.

הכותבת היא רופאת משפחה עם מעל 20 שנות ניסיון. יש לה קליניקה פרטית קטנה בתל אביב והיא עובדת גם בסקוטלנד.