ד"ר אסלסטיין: למנוע ולהפוך את מחלות הלב

veg-healthy
לאכול למען הבריאות: תזונה טבעית-צמחית
פברואר 23, 2016
vegetables frying pan greens
צמחוני-טבעוני: זה בריא?
יולי 27, 2016

ד"ר אסלסטיין: למנוע ולהפוך את מחלות הלב

heart disease

פגשתי את ד"ר אסלסטיין לראשונה בכנס הבינלאומי של תזונה ובריאות הלב שהתקיימה בעיר שיקאגו שבארה"ב, בשנת 2015. ידעתי שמפעל חייו של ד"ר אסלסטיין הוא גילוי עוצמת הקשר בין תזונה לבריאות הלב. הוא שם דגש על הסגולה של תזונה לגרום לנסיגת רבדי כולסטרול בעורקי הלב, ולא רק לעכב או למנוע  החמרת טרשת עורקים. דבר זה כרוך בשיפור  זרם הדם בעורקי הלב, שיפור בתפקוד הלב, הפחתת סימפטומים של תעוקת לב (אנגינה פקטוריס).

זה מכבר קראתי את המחקרים של ד"ר אסלטיין1  וקראתי יותר מפעם אחת את הספר שלו2 בו הוא מתמצת את מחקריו ומסביר מבחינה מדעית את הסיבות ליעילות התפריט המומלץ. ספרו לדעתי אחד מספרי הליבה בעניין התזונה ובריאות הלב ואני ממליצה  למטופלי  לקרוא  אותו.  הוא מומלץ במיוחד לכל אחד שיש  לו גורמי סיכון לחלות בטרשת עורקים.  ומכיוון שמחלת לב איסכמית היא גורם עיקרי לתמותה במערב, ספר זה מומלץ "במיוחד" לכל אחד. אבל הספר של ד"ר אסלסטיין טרם יצא לאור בעברית, לכן בכוונתי לחלוק כאן ואף באופן חלקי את המסר שלו.

אבל קודם, ההקשר שיעזור לנו להבין את חשיבות הנושא. בעולם המערבי מחלת לב איסכמית, היא הסיבה להתקפי לב אשר גורמים למוות או לנכות של אי-ספיקת לב. היא הסיבה לצורך בניתוחי מעקפים וצנתורים. היא גורמת לסבל רב ולמוות בטרם עת אצל הרבה אנשים. מחלה זאת מהווה סוג של מגיפה במערב ואינה רק מחלה של זקנים. יש עדות מנתיחות של חיילים אמריקאים שנהרגו במלחמות ויטנאם וקוריאה לכך שתהליך הסתיידות העורקים נפוץ אצל בחורים לכאורה בריאים ובשנות העשרים לחייהם. (אצל חיילים קוריאנים וויטנאמים לא נמצאה תופעה זאת). מחלת לב איסכמית היא מאוד נדירה בתרבויות מסוימות.  תופעה זאת מוסברת בספר "מחקר סין" החוקר את דפוסי האכילה והתחלואה בסין ובארה"ב. באותו ספר העדר מחלת לב איסכמית בסין מוסברת על ידי רמות הכולסטרול הנמוכות אצל הסינים  ועל ידי התפריט המסורתי של הסינים שמכיל כמויות זניחות בלבד של חלבון מן החי ושומן רווי.

אצלנו במערב מטפלים במרץ במחלות לב, או יותר נכון, אנו מטפלים בתוצאות תהליך הסתיידות העורקים.  מטפלים (וטיפולים אלה מצילים חיים בשעת חירום) דרך צנתור וניתוחי מעקפים כדי לפתוח עורקים סתומים או לעקוף סתימות בעורקי הלב. מטפלים עם תרופות (בעיקר סטטינים) על מנת לעכב ולהעיט את תהליך הסתיידות העורקים וחסימתם. ועדיין המגיפה קיימת. עד כאן ההקשר.

ד"ר אסלסטיין ערך מחקר אצל מטופלים שסבלו ממחלת לב איסכמית ובקבוצת המטופלים היו אנשים שכבר עברו התקפי לב, ניתוחי מעקפים וצינתורים, והיה מצופה שמצבם לא ישתפר אם כי ילך ויחמיר בעתיד, וזאת למרות הטיפולים שקיבלו.  עיקר המחקר:  המטופלים אכלו  מתפריט שכלל ירקות, קטניות, דגנים ופירות. התפריט לא כלל בשר, עוף, דגים, דברי חלב וגם לא שמן כולל שמן זית. (אחת המטרות הייתה להוריד את רמות הכולסטרול מתחת ל 150 ולמטרה זאת היו מטופלים שקיבלו גם תרופה.)

אז מה קרה אצל האנשים שאכלו לפי התקן?

יש לציין שהתוצאה החשובה ביותר היא דווקא מה לא קרה. אנשים חולים אלה עם מחלת לב איסכמית מתקדמת, שהיה צפוי להם רק החמרת מצבם, לא חוו ההחמרה הצפויה.  זאת אומרת, הם לא חוו התקפי לב או עוד ניתוחים או צינתורים.  להפך. לאחר שנה בבדיקות הדמיה של עורקי הלב לא הייתה כל החמרה ואצל חלק היה שיפור מובהק במצב העורקים שלהם. בשפה פשוטה יותר, עורקי הלב לא גילו מידת חסימה גדולה יותר, וחלק מהם אף נפתחו כי הייתה נסיגה של רובדי הכולסטרול.  מה עוד, סימפטומי תעוקת הלב של אותם החולים (אנגינה פקטוריס) פחתו ואף נעלמו.

במחקר זה לא הייתה קבוצת ביקורת רשמית אבל היו מטופלים שעזבו את המחקר וחזרו להרגלי האכילה הקודמים שלהם. ד"ר אסלסטיין עקב גם אחרי האנשים האלה. ומה קרה להם?  למרבה הצער מטופלים אלה חוו החמרה בסימפטומים, אי-ספיקת לב, ניתוחי חירום ובעיות קצב, ובקיצור חוו החמרה כללית במצב בריאותם.

במחקר זה  ד"ר אסלסטיין השגיח על המטופלים במשך 5 שנים, והיה עוד מעקב לאחר 12 שנים. .

יש לציין שסימפטומי תעוקת הלב (אנגינה פקטוריס) פחתו בחודשים ואף בשבועות הראשונים למחקר.  דבר זה תועד גם במחקר של ד"ר אורניש.  איך מסבירים את זה?

ד"ר אסלסטיין מדגיש את חשיבות האנדותל, שהוא רקמת תאים המרפדת את הדפנות הפנימיות של כלי הדם. לתאים אלה יש תפקידים רבים אבל ד"ר אסלסטיין מדגיש את יכולת תאי אנדותל בריאים להפריש גז שנקרא חנקן חמצני. גז זה גורם להרגעת שרירי דפנות כלי הדם וכך להרחבת כלי הדם ולשיפור בזרימת הדם.

מסתבר שאכילת אוכל שומני פוגע במשך מספר שעות ביכולת האנדותל ליצור חנקן חמצני ולגרום להרחבת העורקים ושיפור בזרם הדם.  יודעים זאת בגלל מחקר אחר שארך ד"ר ווגל עם מתנדבים צעירים ובריאים. לחלקם נתן ארוחה בלי שומן ולחלקם נתן ארוחה המכילה כ 50 גר' שומן.  הוא בדק את רמות החנקן החמצני ואת גמישות דפנות עורק הזרוע.  אצל אוכלי הארוחה השומנית הייתה ירידה ניכרת ברמת החנקן החמצני וגם בגמישות העורק, ולקח 6 שעות עד חזרה למצב הנורמה.  ד"ר אסלסטיין טוען שפגיעה כזאת בתאי האנדותל כל כמה שעות, עם כל ארוחה, גורמת נזק לתאי האנדותל.  כאשר מפסיקים לגרום נזק לתאים חשובים אלה, יש להם הזדמנות להתאושש ולכן ניתן לחוות שיפור בזרימת דם והפחתת סימפטומים זמן קצר יחסית לאחר שינוי בתפריט לתפריט מורכב מירקות, קטניות, דגנים ופירות. תפריט זה דווקא מכיל מרכיבים שתורמים ליכולת האנדותל להפריש חנקן חמצני. מה גם שתפריט זה מכיל הרבה אנטיאוקסידנטים המסייעים לשיקום תאים בכל הגוף.  ד"ר אסלסטיין מדבר רבות על חיוניות העלים הירוקים ובאופן מעשי ממליץ לחולי לב שיאכלו עד 6 מנות של עלים ירוקים ביממה כדי להמריץ את תהליך החלמת כלי הדם שלהם.

פעם בחודש ד"ר אסלסטיין עורך יום עיון בקליבלנד קליניק למטופלים חדשים שמגיעים אליו מכל העולם.  הוא מרצה על מחקרו ומסקנות המחקר, מדבר על פירטי הפרטים של התפריט, עונה על שאלות המטופלים ובני זוגם, ונותן הרבה עצות מעשיות.  בחלק השני של המפגש, אישתו של ד"ר אדלסטיין,  אן אסלסטיין, מלמדת איך ליישם את התפריט החדש במטבח בבית ומחוצה לו.

במאי 2016 זכיתי להתארח במפגש החודשי. אני משוכנעת שכל המטופלים קיבלו את הכלים הטובים ביותר כדי שיוכלו לבנות את בריאותם מחדש.

 

 

 

מקורות:

 

באתר של ד"ר אסלסטיין נמצאים כל המחקרים שלו ומספר כתבות נוספות www.dresselstyn.com

Caldwell B. Esselstyn, Jr., MD;  Prevent and Reverse Heart Disease, The Revolutionary, Scientifically Proven, Nutrition Based Cure, Penguin 2008

ספר זה בינתיים לא קיים בשפה העברית

באתר של ד"ר אורניש נמצאים כל המחקרים שלו www.ornish.com